רפורמת הפרגולות- תיקון 101 – פטור מהיתר בניה לפרגולה

רפורמת הפרגולות- תיקון 101 – פטור מהיתר בניה לפרגולה

תיקון 101 לחוק התכנון והבניה, הידוע בכינויו "חוק הפרגולות" או "רפורמת הפרגולות" (החוק עצמו מצורף כאן), מציע הרבה יותר סמכויות לועדות המקומיות והמרחביות, ובמקביל מאפשר לא מעט הקלות או פטור למי שרוצה להוסיף בחצר ביתו אלמנטים כגון מחסן, פרגולה, גדר, סככת כניסה, סככת חניה וכד'.  החוק גם קובע הליך מקוצר לסגירת מרפסת, תוספת ממ"ד ועוד.

שימו לב שבמקרים מסויימים יש פטור מלא מהיתר ודיווח, ובמקרים מסויים יש אמנם פטור, אך עדיין חובה לדווח באמצעות טופס על ההקמה של האלמנט. במקרה כזה הדיווח יהיה באמצעות הטופס המקוון הבא.

 תקנות התכנון והבניה- עבודות ומבנים הפטורים מהיתר- התשע"ד 2014

הגדרת מצללה (פרגולה):

מבנה מחומרים קלים, ללא קירות שתקרתו בנויה חלקית ומהווה משטח הצללה. הרווחים שבין החלקים האטומים בתקרה יחולקו באופן שווה ויהוו לפחות 40% מהתקרה של המצללה (כלומר לא יותר מ- 60% חלקים אטומים לאור).

עדכון: תקנה חדשה נכנסה לתוקף- ניתן לקרות את הפרגולה בקירוי שקוף. לא מדובר על סגירה מלאה כחדר משום שהתקנה לא קובעת שניתן גם להוסיף קירות. מאיזה חומר שקוף? התקנות אינן קובעות. עם זאת, רשויות מקומיות רשאיות לקבוע בהנחיות מרחביות את סוג החומר, והנטיה היא ל"סנטף" (פלסטיק גלי) או שווה ערך.

פטור מהיתר בניה לפרגולה ינתן בתנאים הבאים: 
1. שטחה של המצללה לא יהיה יותר מ- 50 מ"ר או עד 1/4 (הגדול מביניהם) משטח הקרקע/ הגג עליה היא בנויה.
2. המצללה תוקם רק על גבי הקרקע או על גג המבנה (כלומר לא על מרפסות בבניינים) אלא אם כן, נקבע אחרת בהיתר, בהנחיות המרחביות או בתכנית המתאר (ניתן לבדוק זאת בשעות קבלת קהל בוועדה המקומית לתכנון ובניה).
3. הפרגולה אינה חייבת להיות צמודה למבנה אך חייבת להיות בתוך קווי הבניין המותרים (אותם ניתן לקבל בועדה המקומית). אם רוצים מעבר לקווי הבניין- ניתן לחרוג עד 40% ממנו (כלומר אם קו הבניין הוא 5 מ' מגבול המגרש בחזית, ניתן לחרוג ולהתקרב עד 3.0 מ מגבול המגרש)- אבל אז יש צורך בהיתר ואין פטור.

4. יש להודיע לרשות הרישוי על הקמת המצללה בתוך 45 ימים ממועד ביצוע העבודה. יש לצרף אל ההודעה אישור מהנדס קונסטרוקציה על עיגון המצללה ויציבותה.

להלן טופס הודעה על הקמת פרגולה

מחפשים את פתרון ההצללה המושלם עבורכם?
השאירו פרטים ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ

מאמרים נוספים

עגלת קניות
עגלת הקניות ריקהחזרה לחנות